Slapeloosheid door stress en burn-out

Informatief artikel | Auteur Christel Hendriks | leestijd circa 3 minuten

Hoeveel uur slaap je per nacht? En hoe is de kwaliteit van je slaap. Wist je dat ongeveer een kwart van de bevolking van 15 jaar en ouder slaapproblemen heeft? Vooral het inslapen of weer in slaap vallen is moeilijk. Bij mensen met stress en burn-out klachten ligt dit percentage nog eens velen malen hoger. Een verstoorde nachtrust is behoorlijk vervelend en kan zorgen voor extreem veel ongemak in je leven.

Stress overdag leidt tot onrustige slaap ’s nachts

Wanneer je langer dan drie weken slecht slaapt (zonder aantoonbare reden zoals bijvoorbeeld een huilbaby) en je merkt dat het je functioneren gedurende de dag beperkt dan spreek je van slapeloosheid. Je merkt dat je gedurende de dag last hebt van vermoeidheid, prikkelbaarheid, concentratieproblemen en hoofdpijn. Wanneer deze klachten aanhouden is het goed dit met een arts te bespreken.

Meten is weten

Eén minuut in de nacht lijkt wel gelijk te staan aan een uur overdag. Om te onderzoeken hoe het echt gesteld is met je slaapkwaliteit is het aan te raden een tijdje te slapen met een smartwatch die je slaapkwaliteit nauwkeurig meet. Wanneer je een uurtje hebt wakker gelegen kan het bijvoorbeeld best zo zijn dat je toch voldoende diepe slaap hebt gepakt. Je horloge kan je in dat opzicht ook weer geruststellen. Ook wanneer blijkt dat het slapen slechter gaat dan gedacht is dit een mooie start om overdag dingen anders te doen.

Goede slapers doen niets bijzonders om in slaap te komen

Uit recent onderzoek van de Engelse psycholoog Guy Meadows (2014) blijkt dat alle maatregelen die je neemt om goed te kunnen slapen (zoals melatonine slikken, ontspanningsoefeningen, geen koffie meer dringen na drie uur etc) niet helpen. Sterker nog hij claimt dat al deze rituelen juist je brein zo conditioneren dat slapen iets moeilijks is. Dit terwijl goede slapers niets bijzonders doen om in slaap te komen. Ze leggen simpelweg hun hoofd op het kussen en slapen. Er zit veel logica in deze visie. Wij geloven dat mensen die goed slapen voor het slapen gaan niet zo veel doen om in slaap te komen maar overdag wel degelijk werken aan ontspanning.

Wat kun je doen om beter te slapen

Onze tips zijn vooral gericht op wat je gedurende de dag kunt doen om juist in de avond beter te slapen. Onze belangrijkste tips op een rijtje:

✔︎ Beweeg iedere dag (minstens 30 minuten)
✔︎ Zorg voor een goede afwisseling tussen inspanning en ontspanning
✔︎ Ontspan met een meditatieoefening (overdag)
✔︎ Neem veel micro pauzes gedurende je dag
✔︎ Maak er een kwalitatief goede pauze van (geen smartphone, werk, telefoontjes etc)
✔︎ Werk niet in de avonduren
✔︎ Zet je mobiel in de avonduren op niet storen

Deze tips lijken erg voor de hand te liggen. Ga voor jezelf eens na hoe jij omgaat met het managen van je breinhygiëne gedurende de dag.  Het structureel toepassen van de tips gaat op korte termijn al bijdrage aan een betere slaap en aan meer energie gedurende de dag.

Buro de Waal | Experts bij stress & burn-out

We begeleiden mensen bij stress & burn-out klachten, re-integratie, loopbaanvraagstukken en bij talentontwikkeling. We helpen je om de gewenste groei in mindset te maken waardoor jij het beste uit jezelf kunt halen. Weten waar jij staat op het gebied van stress? Maak dan de gratis burn-out test.

>> maak de test

Geen nieuws missen?

Ontvang vier keer per jaar het E-Magazine van Buro de Waal.

Bekijk ook

BurodeWaal

Voor de totstandkoming van dit artikel is gebruik gemaakt van de volgende bronnen:

  • Frederike Bannink, positieve psychologie, de toepassingen