Blog: de schone slaapster

Ik lig alweer naar het plafond te staren. Al uren. De wekker staat op 3.00 uur. Ik slik. Over een paar uur gaat de wekker. Ik sta op en drink wat water. De uren tikken voorbij. En dan, dan gaat de wekker…

Herken jij dit? 1 op de 5 mensen in Nederland heeft last van slaapproblemen. Ja echt je leest het goed. Hoor jij bij deze groep mensen? en wil je dit veranderen? Lees dan verder voor 7 tips voor een betere nachtrust.

Maak je hoofd leeg

Zorg dat je hoofd leeg is. Hoe je dit doet? Zie het als tandenpoetsen! Dat klinkt vreemd hoor ik je denken. Ik leg het je uit. Je tanden poets je twee a drie keer per dag. Dat zijn korte onderhoudsmomenten voor je gebit. Maar hoe vaak besteed jij per dag aandacht aan onderhoud voor je hoofd? Je maakt je hoofd leeg door het een paar keer per dag bewust leeg te maken. Hoe je dit doet? Je hebt verschillende manieren waarop dit kan. Een manier waarop je dit kunt doen is bijvoorbeeld een korte mediatie. Een super fijn hulpmiddel hiervoor is de app van headspace.

Opwekkende stoffen

Ja maar, die helpen me om beter te slapen. Uh niet dus. Vermijd opwekkers als cafeïne, alcohol en nicotine. Ze geven je een korte oppepper maar zorgen uiteindelijk dat je niet diep genoeg slaapt om goed uit te rusten.

Vermijd medicijnen

Pak het probleem aan, maskeer het niet met medicijnen. Medicatie werkt op korte termijn goed. Na een twee of drie weken kan het probleem alleen maar vergroot worden.

Luister naar je lijf en volg je bioritme

Je lijf geeft aan wanneer het wil slapen. Ook jouw lijf, je ogen worden slaperig je spierspanning zakt. Luister naar deze signalen en ga naar je bed toe als je lijf dat van je vraagt.  Ben je een ochtendmens dat krijg je het slaapseintje al wat vroeger in de avond. Avondmensen gaan meestal pas rond middernacht slapen en zijn vaak in de ochtend nog moe.

Je slaapkamer

Niet geheel onbelangrijk. Hoe ziet je slaapomgeving er uit? Slapen doe je het beste in een donkere, rustige ruimte. Zorg dat je slaapkamer niet te warm en niet te koud is. Gebruik een oogmasker of oordopjes wanneer je last hebt van lawaai of licht. En doe jezelf een plezier, laat je telefoon in je woonkamer liggen. Je doel is slapen, niet appen. Zorg dat je een comfortabel plekje hebt om te slapen dus investeer in een goed bed.

Hou vol

Je nachtritme is na 1 dag vol goede bedoelingen niet hersteld. Geef jezelf de tijd om in een nieuw, gezond slaapritme te komen. En raakt niet ontmoedigd als het niet na 1 dag is gelukt. Blijf volhouden en zet je goede gewoontes door.

Je nacht is een weerspiegeling van je dag

De belangrijkste tip die ik voor je heb is pak de oorzaak aan. Heb je teveel onrust en stress in je lijf dan komt dit vaak in de nacht tot uiting. Wees eerlijk naar jezelf over wat er echt aan de hand is. Pak de problemen als stress bij de bron aan. En gun jezelf een fijne nachtrust.

Buro de Waal helpt mensen met slaapproblemen door coaching of training. Gun je jezelf een heerlijke nachtrust. Meer weten bel 06-83259068 of mail info@burodewaal.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *